Basisdienstverlening schuldhulpverlening
Wat is de basisdienstverlening schulphulpverlening?Een Nieuw Bestuursakkoord: Standaardisatie en Verbetering van Schuldhulpverlening
In maart 2024 is het bestuursakkoord getekend tussen het Rijk, Divosa, de NVVK en de VNG over de basisdienstverlening schuldhulpverlening voor gemeenten. Het doel van deze bestuurlijke afspraken is om schuldhulpverlening in Nederland te versterken, toegankelijker te maken, de dienstverlening aan inwoners met geldzorgen te standaardiseren en de onderlinge verschillen tussen gemeenten te verkleinen. Hiermee willen de partijen bewerkstelligen dat het aantal huishoudens met problematische schulden in 2023 is gehalveerd tot maximaal 315.000 huishoudens (nu 726.000 huishoudens).
Essentiële Ondersteuning voor Gemeenten
De kern van Basisdienstverlening Schuldhulpverlening: Van Saneringskrediet tot Integrale Begeleiding
De basisdienstverlening bestaat uit verschillende elementen. De elementen benadrukken de noodzaak om hulp aan inwoners met geldzorgen op een gestructureerde manier vorm te geven. Onder de elementen vallen onder andere het standaard aanbieden van een saneringskrediet van 18 maanden en het verbeteren van gegevensdeling tussen hulpverleners zodat de samenwerking tussen verschillende hulpverleners verbetert en de inwoner wordt ontzorgd. Ook het bieden van financiële begeleiding aan inwoners met problematische schulden is één van de elementen van de basisdienstverlening.
De elementen van de basisdienstverlening zijn gebaseerd op de Routekaart Financiële Zorgen van de VNG. Deze routekaart is met en voor gemeenten ontwikkeld en ondersteunt gemeenten in het proces van schuldhulpverlening. De routekaart biedt gemeenten een basis voor de integrale uitvoering voor schuldhulpverlening. Vanaf bewustwording, vroegsignalering, het regelen van schulden, de begeleiding en de nazorg.
Waarom
Wat is de meerwaarde van MRM?
MRM ondersteunt gemeenten met de implementatie van de basisdienstverlening zodat gemeenten voldoen aan het bestuursakkoord en inwoners met geldzorgen beter worden geholpen.
Ter illustratie aan aantal mogelijke uitkomsten van het traject:
-
Schuldhulpverlening wordt toegankelijker voor uw inwoners;
-
Ondernemers met geldzorgen kunnen rekenen op de juiste ondersteuning;
-
ICT-voorzieningen worden ingezet om het werk binnen de schuldhulpverlening efficiënter te maken.
WIJ BIEDEN DE VOLGENDE PRODUCTEN AAN
Screening basisdienstverlening gemeente op basis van de routekaart financiële zorgen
Met deze screening krijgen gemeenten inzicht welke elementen van de basisdienstverlening (voldoende) zijn geïmplementeerd en welke niet.
Implementatie verbetermaatregelen
De verbetermaatregelen die uit de screening komen worden planmatig geïmplementeerd in de gemeente en keten.
Monitoring dienstverlening
De gemeente kan met het monitoringsinstrument van MRM de dienstverlening blijven evalueren en verbeteren.
Wij zijn MRM
Wie verzorgt dit?
MRM werkt samen met Tjeert Poelman en Rob Moenandar. Tjeert heeft veel ervaring in het werkveld, o.a. gewerkt bij het Programma Verbinden Schuldendomein van de VNG, de Gemeentelijke Kredietbank Assen op het terrein van Schulden, bij diverse gemeente als Projectleider & Adviseur en momenteel werkzaam bij Dienst Toeslagen waar hij o.a. trekker is van de Schuldenaanpak.
Rob Moenandar is ook werkzaam geweest bij het Programma Verbinden Schuldendomein van de VNG en is nauw betrokken geweest bij het maken van de eerste ondersteuningsproducten van de VNG op het gebied van de basisdienstverlening. Daarnaast heeft Rob bij meerdere gemeenten gewerkt als beleidsadviseur schuldhulpverlening.
Tjeerd Poelman
Adviseur Burgerinteractie & Dienstverlening
Rob Moenander
Beleidsadviseur schuldhulpverlening
Kosten
Wat kost de training?
De kosten voor het uitvoeren van een de screening met aanbevelingen bedragen ….. exclusief 21% btw. Voor een implementatie en monitoring wordt een offerte opgesteld, afgestemd op uw wensen.
Contact
Meer weten?
Voor meer inhoudelijke informatie en een gedetailleerde productomschrijving kunt u contact
opnemen met Robin Broekema (Directeur) en/of Mirjan van de Beld, 050 577 16 47 of neem contact op via ons contactformulier.
Opdrachtgevers
Neem contact met ons op
Laan Corpus den Hoorn 200
9728 JS Groningen